10 دسامبر 2021 - بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که در مجله JAMA منتشر شده است، دریافت واکسن کووید-19 ، تأثیر قابل توجهی بر خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در افراد مسن ندارد.

اکنون شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد واکسن‌های تایید شده برای COVID-19 در ایالات متحده - واکسن‌های  Pfizer/BioNTech، ModernaوJohnson & Johnson (Janssen) - ایمن هستند و محافظت قابل‌توجهی در برابر این عفونت ویروسی ارائه می‌دهند. اما تقریباً هر مداخله پزشکی، از جمله واکسن‌، سطوحی از خطر اثرات جانبی یا عوارض را به همراه دارد. یافته های اخیر نشان می‌دهد شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن‌های کووید-۱۹خفیف هستند- از جمله درد در محل تزریق، خستگی، تب، و لرز که در عرض یک یا دو روز از بین می‌روند. نگرانی جدی تر یک واکنش آلرژیک شدید در عرض چند دقیقه پس از دریافت واکسن است که بسیار نادر می باشد اما نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

با این حال، بسیاری از محققان به دنبال عوارض بالقوه ی سلامت مرتبط با واکسن‌های کووید-19 هستند - به‌ویژه از آنجایی که مشخص شده است که واکسن جانسون و جانسون، به‌ویژه، با یک سندرم لخته شدن بسیار نادر در افراد جوان مرتبط است. این  موضوع سبب شد که سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA)  در اوایل سال جاری مجوز استفاده اضطراری واکسن را در حالی که خطر لخته شدن آن را بررسی می‌کرد، برای مدت کوتاهی به حالت تعلیق درآورد و آژانس در نهایت به این نتیجه رسید که مزایای واکسن بسیار بیشتر از خطرات آن است.

با این حال، هر گونه خطر لخته شدن در افراد مسن می تواند به طور بالقوه بسیار جدی تر باشد، زیرا افراد مسن در معرض خطر بسیار بیشتری برای حوادث قلبی عروقی جدی - مانند سکته مغزی و حمله قلبی - هستند که با لخته شدن خون در ارتباط هستند. بنابراین هدف محققان در تجزیه و تحلیل اخیر، بررسی این موضوع بود که آیا افراد مسن‌تری که واکسن کووید-19 دریافت کرده‌اند، نسبت به کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند، بیشتر در معرض سکته مغزی یا حمله قلبی هستند یا خیر.

آنها از داده های سیستم ملی داده های بهداشت فرانسه استفاده کردند که شامل 11113 مورد بستری در بیمارستان برای حمله قلبی، 17014 مورد بستری در بیمارستان برای سکته مغزی ایسکمیک، 4804 مورد بستری برای سکته مغزی هموراژیک و 7221 مورد بستری برای آمبولی ریه در بزرگسالان 75 ساله و بالاتر در دوره ی مطالعه بود. در میان افرادی که به دلیل این شرایط در بیمارستان بستری شده بودند، نسبت های مختلفی، حداقل یک واکسن را دریافت کرده بودند: 58.6٪ از افرادی که دچار حمله قلبی شده بودند، به ترتیب 54.0٪  و 42.7٪ از افرادی که سکته مغزی ایسکمیک، و سکته هموراژیک را تجربه کرده بودند و 55.3٪ از افرادی که دچار آمبولی ریه شده بودند.

با واکسنPfizer/BioNTech هیچ افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی یافت نشد

هنگامی که محققان به طور خاص بیماران بستری در بیمارستان که واکسن کووید-19Pfizer/BioNTech  را در 14 روز گذشته دریافت کرد بودند - دوره‌ای که در آن احتمال افزایش خطر وجود دارد – را بررسی کردند، هیچ تفاوت قابل توجهی در هر یک از رویدادهای قلبی عروقی مرتبط با دریافت یک دوز واکسن مشاهده نکردند. افرادی که اولین دوز واکسن را در 14 روز گذشته دریافت کرده بودند، 3 درصد کمتر دچار حمله قلبی، 10 درصد کمتر در معرض سکته مغزی ایسکمیک، 10 درصد کمتر در معرض سکته مغزی هموراژیک و 15 درصد کمتر احتمال آمبولی ریه داشتند. افرادی که دوز دوم واکسن را دریافت کرده بودند، 4 درصد بیشتر احتمال یک حمله قلبی، 8 درصد کمتر احتمال یک سکته مغزی ایسکمیک، 3 درصد کمتر احتمال یک سکته هموراژیک و 10 درصد بیشتر احتمال یک آمبولی ریه داشتند که نشان می دهد هیچ الگوی قابل تشخیصی از افزایش یا کاهش خطر پس از هر دو دوز وجود ندارد. همه این تفاوت ها در واقع به اندازه ای کوچک بودند که بر اساس تعداد افراد درگیر، می شد آن را بر اساس شانس توضیح داد.

محققان خاطرنشان کردند که این مطالعه فقط به خطرات بالقوه ی مرتبط با واکسن Pfizer/BioNTech و فقط در بزرگسالان مسن‌تر پرداخته است. برای شناسایی هر گونه افزایش خطر سکته مغزی یا حمله قلبی در بزرگسالان جوان یا مرتبط با سایر واکسن‌های کووید-19 به مطالعات بیشتری نیاز است. اما در حال حاضر، همه یافته ها نشان می‌دهد دریافت یکی از رایج‌ترین واکسن‌های کووید-۱۹تأثیر قابل‌توجهی بر خطر حوادث جدی قلبی عروقی ندارد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/10/covid-19-vaccine-doesnt-raise-risk-for-heart-attack-or-stroke-in-older-adults/